Renault Clio IV met een totale uitval - THP Vti | Peugeot Citroën Renault Opel | JWA Autoservice Oud-Beijerland

Ga naar de inhoud
logo jwa autoservice
Totale uitval van een Renault Clio IV tijdens rijden

Renault Clio IV met een complete uitval van bijna alle systemen
We werden benaderd door een klant die een heel vervelend probleem heeft met zijn Renault Clio IV 1.5 DCi.
Na ongeveer een half uur rijden valt de motor stil en gaan bijna alle systemen in de auto op zwart, zoals navigatieunit en instrumentenpaneel. De helft van de verlichting werkt nog, de andere helft valt ook uit.
Er is geen contact meer mogelijk en de motor kan niet meer gestart worden.
Dit duurt ongeveer een half uur na het los koppelen van de accu voordat de auto weer tot leven komt.
Bij de dealer hadden ze de accu al vervangen maar dit was niet de oorzaak (klant kon gelukkig de accu terug geven aan de dealer). Zelf had de klant nog de nokkenassensor vervangen uiteraard zonder resultaat.
Voordat er nog meer onderdelen onnodig vervangen ging worden hebben ze contact met ons opgenomen om de juiste oorzaak te vinden.

Voor ons is dit een mooie uitdaging en die zijn wij ook gelijk aangegaan. De klant heeft zelf transport geregeld om de Clio bij ons neer te zetten.

Omdat niet alle systemen een uitval krijgen had ik gelijk al het idee dat het in een bepaald voedings-circuit moest zitten.
Maar om dat circuit te vinden heb je wel kennis en een goed elektrische schema nodig. Anders kan je de oorzaak nooit vinden.

Nu was dit niet de makkelijkste storing maar wel een uitdaging.

Ik ben eerst begonnen met het uitlezen van alle rekeneenheden in het voertuig. Daarbij kwam ik al in de UPC (regeleenheid div fuctie's zoals verlichting en accu managment) diversen foutcode's tegen met betrekking op voedings probleem en massa-sluiting.
Daarna ben ik in de elektrische schema's gedoken waar ik een aanknopingspunt kon vinden om mijn meting te beginnen. Links naast het dashbord ziten een paar grote verbindingsstekkers waar de grote voedingen bij elkaar komen.
Na een aantal metingen ben ik een voeding tegen gekomen die afwijkt van de andere voedingen en mijn verwachting bij een draaiende motor. Bij toeval kwam de storing in het voertuig en was de uitval compleet. Hierbij kon ik nog net zien dat er een hoofdvoeding compleet weg valt.
Hierna is het zaak om goed naar de elektrische schema's te kijken waar deze voeding begint en naartoe gaat. Hierbij ben ik uitgekomen bij de hoofdzekeringkast in de motorruimte. Op de zekering die deze groep voedingen beveiligd heb ik een "warmte" inslag (putjes van vonkjes) gevonden op de poot van de zekering (rond omcirkeld in de foto). Bij de foto ernaast zie je de beschadiging uitvergroot.

                     

Deze beschadiging zorgt voor warmte en een hoge weerstand waardoor de 12 Volt wegvalt en de uitval veroorzaakt.
De beschadiging is ontstaan doordat de klemkracht van de stekker niet goed was. Hierdoor klemt de zekering niet goed in zijn stekkertje waardoor deze gaat bewegen en elke keer een kleine kortsluiting (vonkjes) ontstaat met deze beschadiging als gevolg.
Ik heb de klemkracht aangepast en een nieuwe zekering gemonteerd.
Na een lange proefrit is de Clio niet meer stilgevallen en bij terugkomst waren er geen storingen meer aanwezig in de rekeneenheden.

Probleem weer gevonden en opgelost. En weer een hele tevreden klant.

Conclusie, ga niet gelijk een onderdeel vervangen maar een juiste meting is enorm belangrijk om tot de oplossing te komen.
Meting uitvoeren
Contact gegevens
Adres

    JWA Autoservice
       Karel Doormanstraat 65
       3262 PB  Oud-Beijerland



Openingstijden

maandag    8.00 - 17.30

dinsdag      8.00 - 17.30

woensdag   8.00 - 17.30

donderdag  8.00 - 17.30

vrijdag       8.00 - 17.00

zaterdag    9.00 - 12.00

      zondag           gesloten
© 2019 | JWA Autoservice | Privacy | Cookiebeleid
JWA Autoservice
RDW logo
GMTO
BOVAG lid
GMTO
Terug naar de inhoud