VW met gasklepstoring - THP VTi en storings specialist | JWA Autoservice Oud-Beijerland

logo
logo
logo
Title
Ga naar de inhoud

VW Golf met storing op gasklephuis

Via een bergingsbedrijf komt er een VW Golf binnen vanuit Engeland die een motorstoring heeft en in een noodloop terecht is gekomen. Hierdoor valt er niet meer mee te rijden.
In Engeland hadden ze al een soort van diagnose gemaakt. Conclusie was dat het gasklephuis kapot is en deze vervangen moet worden, kosten zouden heel hoog zijn. Daarom besloot de eigenaar om de auto naar ons te brengen (is een klant van ons).

In onze werkplaats ben ik begonnen met het uitlezen van de storingscode's in de motor regeleenheid. Alle storingscode's hadden te maken met het gasklephuis. Hierin hadden ze in Engeland  gelijk.
Ik heb eerst geprobeerd om het storingsgeheugen te wissen. Hierna kan ik makkelijker zien welke storingscode('s) terug komen en daar gericht op te gaan zoeken.
Deze foutcode's kwamen elke keer terug:
- 17950 HOEKSNS 2 GASKLEPAANDRIJVING-G187 ONAANNEMLIJK SIGNAAL P1542- ONREGELMATIG
- 14579 HOEKSNS 2, GASKLEPAANDRIJVING-G188 ONAANNEMELIJK SIGNAAL P1171- ONREGELMATIG

Heb gelijk maar besloten om onze scope aan te sluiten op het gasklephuis om te kijken wat er precies gebeurt met de signalen.
Zoals je hieronder in het plaatje ziet klopt het signaal van sensor 2 niet helemaal met wat het moet zijn.

In een gasklephuis zitten 2 sensoren die de gasklep controleren in welke positie hij staat. De rode lijn is sensor 1 en de gele lijn is sensor 2. Sensor 2 is een controle sensor voor sensor 1 en is daarom exact gespiegeld.
De 3 "bergen" is het moment dat ik gasgeeft. De gasklep staat dan helemaal open.

Gasklepsignaal verstoord

Nu zou je denken dat inderdaad het gasklephuis defect is, ook in ons achterhoofd dat dat heel veel voorkomt. Maar wij willen dit uiteraard met zekerheid weten voordat we iets gaan vervangen.

Eerst gaan we het juiste schema opzoeken zodat we weten welke draden we moeten controleren en hoe de elektrische installatie is opgebouwd.
Na een aantal metingen van de bedrading tussen gasklephuis en de motorregeleenheid kwamen we een aantal "rare" metingen tegen.

Overzicht meting

De oorzaak van die "rare" metingen waren 3 draden die beschadigd waren in de hoofddraadboom en hierdoor tegen elkaar hebben gezeten wat tot een verstoord signaal heeft gezorgd.

Beschadigde draden

Na herstel van deze bedrading heb ik nogmaals een opname gemaakt van het gasklephuis om te kijken of de signalen nu wel kloppen, jullie mogen zelf een conclusie maken!
Als ze in Engeland een nieuw duur gasklephuis hadden gemonteerd dan was helaas de storing nog niet opgelost geweest. Wij hebben deze storing kunnen oplossen zonder onodig onderdelen te gaan vervangen.

Juiste signalen

Na alles weer ingebouwd te hebben en het gasklephuis opnieuw ingeleerd te hebben ben ik een proefrit gaan maken en de auto rijd weer perfect zonder storingen en reageert weer zoals het hoort op het gaspedaal.

Op naar de volgende storing.

JWA Autoservice
Karel Doormanstraat 65
3262 PB  Oud-Beijerland
E info@jwa-autoservice.nl
Copyricht ©2019 jwa autoservice - alle rechten voorbehouden
Openingstijden
maandag t/m donderdag 8.00 - 17.30 uur
vrijdag 8.00 - 17.00 uur
zaterdag 9.00 - 12.00 uur
zondag gesloten
Terug naar de inhoud