GMTO Hybride en EV specialist - THP Vti | Peugeot Citroën Renault Opel | JWA Autoservice Oud-Beijerland

Ga naar de inhoud
logo jwa autoservice
GMTO erkend hybride en EV-specialist

Een groene toekomst is er eentje waarin we met zijn allen de vervuilende uitstoot van ons wagenpark verminderen. De opkomst van de elektrische of hybride auto past natuurlijk ook in dit toekomstbeeld.
Ook wij krijgen deze auto's steeds meer in de werkplaats. Het is voor degene die eraan moet werken enorm belangrijk dat hij weet hoe er aan zo'n voertuig gewerkt mag en kan worden ivm de hoge voltages die zulke auto's hebben. Daarom zijn wij erkend GMTO hybride en EV specialist. Dit houd in dat wij de benodigde papieren en kennis in huis hebben om aan zulke voertuigen te mogen werken.

Dus voor het onderhoud, APK keuringen en reparatie's aan zulke voertuigen bent u bij ons ook aan het juiste adres!

Maar wat is nu precies het verschil tussen een elektrische auto een hybride en plug-in hybride variant?

Een hybride wagen
Een hybride auto combineert twee motoren onder de motorkap. Enerzijds heb je een verbrandingsmotor, bijvoorbeeld met benzine of diesel. Anderzijds is er een elektrische motor met een bijbehorende accu. De accu wordt tijdens het rijden opgeladen via de verbrandingsmotor. Je hoeft dus niet op zoek naar een stopcontact om deze wagen op te laden.
Er bestaan twee soorten hybride auto’s:

  • Bij de ‘mild hybrid’ dient de elektrische motor puur als ondersteuning voor de verbrandingsmotor. Deze wagen zal nooit alleen elektrisch rijden.
  • De ‘full hybrid’ kan op zijn beurt wel - voor een korte afstand en met een beperkte snelheid - enkel elektrisch rijden. De capaciteit van de accu is groter en maakt dit dus mogelijk.

De aankoop van een hybride wagen kan gunstige gevolgen hebben op de belasting wegens de lagere CO2-uitstoot ten opzicht van een vergelijkbaar niet-hybride model.

Een plug-in hybride wagen
De naam van deze auto geeft al wat weg. Het is namelijk een hybride wagen die je kunt opladen door hem in een stopcontact te ‘pluggen’. De plug-in hybride combineert net als de gewone hybride een verbrandings- en elektrische motor. De herlaadbare batterij in deze wagen is echter een stuk groter. Een ritje van +/- 60 kilometer kan volledig elektrisch verlopen. Ideaal dus om korte afstanden te overbruggen.
Het prijskaartje van deze wagen is wat hoger dan een klassieke hybride wagen, omdat er wat meer techniek bij komt kijken. Ook hier speelt de lagere CO2 uitstoot een rol in de belasting die betaald moet worden.
Om optimaal je elektrische motor te benutten en dus elektrisch te rijden, moet je wel beschikken over een laadpaal thuis of op je werk.





Een elektrische auto
De elektrische auto is - in tegenstelling tot de twee hybride voorbeelden - echt compleet elektrisch. Het is simpel: een batterij, één of meerdere motoren en een verbinding tussen deze elementen.
Het lijstje met voordelen bij een elektrische auto is uitgebreid:

  • Een elektrische auto heeft geen versnellingsbak. Je kunt meteen gebruik maken van de volledige kracht en snel optrekken.
  • Elektriciteit is goedkoper én veel groener - als ze van de wind of zon afkomstig is - dan brandstoffen voor verbrandingsmotoren.
  • Een elektrische auto stoot geen CO2 uit.
  • De onderdelen kennen weinig slijtage, dus je hebt beperkte onderhoudskosten (grootste slijtage zijn de banden en remblokken)
  • De auto is stabieler omdat de batterij meestal onder in de bodemplaat ligt, waardoor het zwaartepunt van je auto lager zit.

Het prijskaartje van een volledig elektrische auto wordt als een nadeel gezien, maar het kostenplaatje van nieuwe modellen daalt. De hoge prijs is vooral te wijten voor de batterij.
Laten we het nog even over de autonomie van elektrische auto’s hebben. Afhankelijk van de specifieke capaciteit van de batterij (verschilt per model) garanderen de autobouwers een autonomie van 150 tot 400 kilometer, en de techniek gaat heel snel om nog meer kilometers (actieradius) op een batterijlading te kunnen doen. Voor heel veel consumenten lijkt dit een enorme beperking, maar woon-werkverkeer is hiermee meer dan mogelijk. Ook het ontbreken van voldoende laadpalen versterkt de overtuiging dat je met elektrisch rijden niet ver komt.
Uiteraard moeten deze elektrische auto's wel opgeladen worden door laadpalen. Gelukkig komen er steeds meer in Nederland. Thuis is het mogelijk om een laadpaal te koppelen aan zonnenpanelen, vraag aan uw energieleverancier naar de mogelijkheden.

Hybride en elektrische voertuigen (EV) zijn uitgerust met een High Voltage (HV) systeem. Hierbij komen spanningen vrij die veel hoger zijn dan een mens kan verdragen. Het is daarom letterlijk van levensbelang dat je weet hoe het elektrische circuit van voertuigen werkt en hoe je hier veilig mee moet omgaan.

Medewerkers van bedrijven die met hybride en elektrische voertuigen werken, moeten de Branchenorm of de richtlijn
NEN 9140 kennen en daarnaar handelen. De Branchenorm Veilig werken aan Hybride- en EV is onlangs in het leven geroepen op verzoek van de BOVAG en de RAI.

Wij zijn in het bezit van het GMTO Erkend Hybride & EV specialist certificaat. Daarmee kunnen wij op een veilige manier aan uw hybride of elektrisch voertuig werken.

                                         

© 2021 | JWA Autoservice | Privacy | Cookiebeleid
Om u de best mogelijke website toegang te bieden, maakt deze site gebruik van cookies.
JWA Autoservice
Karel Doormanstraat 65
3262 PB  Oud-Beijerland

0186-627970
info@jwa-autoservice.nl
Volg ons ook op social media
Terug naar de inhoud